Eten als je zwanger bent

Eten als je zwanger bentWat kun je wel en niet eten als je zwanger bent? Het is goed je normale voedingspatroon aan te houden als je zwanger bent. Je hoeft niet extra veel te eten. En op dieet mag je ook niet, want daarbij kom je in een ontgiftingsproces, waarvan je baby last kan krijgen. Je kunt dus normaal eten. Maar er zijn voedingsmiddelen die je echt beter kunt vermijden. Van andere producten is aangetoond dat ze in te grote hoeveelheden slecht kunnen zijn voor de vrucht. Je vind hieronder het belangrijkste wat je moet weten.

Eten als je zwanger bent

Natuurlijk wil je dat jouw ongeboren kind de beste voeding krijgt. De voeding die jij eet heeft effect op de ontwikkeling van een gezonde baby. Het is daarom goed om op te letten wat je eet. In sommige voedingsmiddelen zitten bepaalde bacteriën of stoffen die jouw lichaam wel kan verwerken, maar die voor je kindje schadelijk zijn. Wat kan je veilig eten tijdens je zwangerschap? En wat kun je beter negen maanden niet eten?

Rood vlees en rauwe vis

Voor zowel vlees als vis geldt dat je deze beter niet rauw kunt eten tijdens je zwangerschap. Er kunnen bacteriën op zitten die echt slecht zijn voor je baby. Zorg er daarom voor dat je vlees en vis goed door bakt als je het klaarmaakt. Door verhitting gaan de bacteriën dood en kun je het veilig eten. Zorg ook voor een goede hygiëne in de keuken. Een vork of snijplank, die je gebruikt voor rauwe dierlijke producten mag niet in aanraking komen met het eten dat klaar is om te eten.

Rauwe groenten goed wassen

Rauwe groente kan je gewoon eten. Maar was je groenten zorgvuldiger dan je gewend bent. En eet niets wat eigenlijk over datum is. Bewaar ook rauwkostsalades niet te lang. Ook deze kunnen bederven zonder dat je dat gelijk ziet of proeft.

Kan ik kaas eten tijdens mijn zwangerschap?

Een paar plakken kaas per dag kun je makkelijk eten als je zwanger bent. Je kan in Nederland alle kaassoorten eten zolang er geen ‘au lait cru’ op de verpakking staat. Dat betekent dat de melk waarmee de kaas gemaakt is ‘rauw’ is en dus niet verhit om bacteriën te doden. Deze zogenaamde rauwmelkse kaassoorten, kunnen de gevaarlijke listeria bacterie bevatten. En deze is uitermate schadelijk voor je ongeboren kind. Koop je kaas bij de boer, vraag dan ook even na op welke manier deze bereid is. Let in het buitenland nog beter op. Vooral in Frankrijk is bijna elke kaas gemaakt van rauwe melk. En die kun je beter laten staan.

Kruiden en koffie

Ook met veel kruiden moet je om verschillende redenen rustig aan doen als je zwanger bent. Neem geen grote hoeveelheden basilicum, venkel en kaneel. En vermijd aloë vera, boerenwormkruid, engelwortel (dong quai), hoefblad, komkommerkruid en salie helemaal. Koffie kun je beter helemaal niet drinken, of in elk geval niet meer dan 2 koppen per dag. Kijk ook uit met energiedrankjes, thee en teveel chocolade. Eet en drink ze met mate. Dan zit je goed.

Algemene tips en vuistregels

Je kunt een hele lijst uit je hoofd leren van wat wel en niet goed is om te eten. En heel secuur omgaan met je voeding als je zwanger bent. Maar als je dat voorheen niet deed, is dat meestal lastig vol te houden. Het moet ook geen obsessie worden. Daarom kun je deze vuistregels gebruiken. Onthoud ze goed en pas ze toe:

1. Eet geen rauwe dierlijke producten

2. Wees zuinig met alle kruiden

3. Eet zo gevarieerd mogelijk

4. Werk met verse producten als je gaat koken

5. Bij twijfel de app van het voedingscentrum raadplegen. Daarin kun je snel opzoeken of je een bepaald product beter wel of niet kunt eten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.